OotF_110813_1600

Out of the Furnace (2013)

Propadajoče mesto v Pennsylvaniji. Brata Baze sta vedno sanjala o boljšem življenju, a stvari postanejo še bolj temačne, ko se po spletu nesrečnih okoliščin starejši Russell znajde v zaporu, veteran ameriške vojske Rodney pa se zaplete z enim izmed najbolj okrutnih kriminalcev v državi, kar je začetek njegovega konca. Po odsluženem roku mora Russell opustiti svoje nevpadljivo življenje vzornega državljana in maščevati bratovo ime.

outofthefurnacestill-4Out of the Furnace je zgodba o tragediji Russella Bazea, dobro mislečega garača in tipičnega predstavnika zatiranega delavskega razreda postmoderne Amerike. Ta najprej izgubi očeta, nato mu ubijejo brata, zapusti pa ga tudi še zadnji utrinek svetlobe v tem mračnem svetu – njegovo dekle Lena. Faze krutosti življenjske naključnosti ga s silovitimi udarci ena za drugo tolčejo proti tlom, vse dokler se ne zlomi in s tem podpiše svojo moralno usmrtitev.

70997084717398633983-pngNaslov »Out of the Furnace« izpostavi vlogo jeklarn v okrožju Pittsburgha, ki še danes za mnoge predstavljajo edini vir zaslužka in ostanek stare Amerike. Brez alternativnega načina preživetja je družina Baze, tako kot tudi mnoge druge, obsojena na brezizhodnost ekonomičnega položaja države.

Film ne ponudi vsakdanje dramske strukture (zasnova, zaplet, vrh, razplet, razsnova), ampak ohrani premočrtno narativo, polno le delno nakaznih podtematik, ki so po večini podhranjene, a kot skupek tvorijo koherentno celoto. Slabe socialne razmere in zdravstvena oskrba nižjega delavskega razreda, izkoriščanje mladih vojakov, brezposelnost in kriminal so le nekatere nakazane tematske smernice. V stilu filmov iz 70. in 80. let prejšnjega stoletja je veliko časa posvečeno gradnji karakterizacije oseb in njihovih motivov, kar je hkrati lahko tudi kritika filma, češ da je premalo razgiban ali celo dolgočasen.

nova-mapa1Scenarij, čeprav dokaj temačen in moreč, je tekoč in spretno minimalističen. Podkrepljen z izjemnimi igralskimi predstavami, je film Out of the Furnace zagotovo eden od osmoljencev letošnjih oskarjev. Christian Bale se odmakne od Temnega viteza in vidno shujšan spominja na vlogo v drami The Fighter, ki mu je prinesla do sedaj edinega oskarja. Tokrat je ostal neopažen, a je kljub temu svojo nalogo opravil z odliko (glej prizor na mostu z Zoe Saldano). Casey Affleck še ni prejel svetovnega igralskega priznanja, ki si ga zasluži, in ga morda nikoli ne bo, toda tokrat se v stranski vlogi z lahkoto kosa z najboljšimi (glej verbalno soočenje z Baleom). V ospredje skoči tudi Woody Harrelson. Slednji ima dobrih filmov več kot svojih las in je kot sadist Harlan DeGroat resnično žilav “pesjan” (uvodna scena filma ne potrebuje dodatnega komentarja).

DF-05544.CR2Willem Dafoe uspešno zakrije svoj prepoznavni obraz in se v celoti posveti liku Johnu Pettyju, lokalnemu organizatorju nelegalnih bojev s pestmi. Zoe Saldana ima premajhno vlogo, da bi naredila kakšen večji vtis. Prav tako Sam Shepard, ki je prisoten zgolj zaradi svojega imena. Najbolj prisiljena izbira je Forest Whitaker, ki filmu le škoduje in ki je po uspešnici The Last King of Scotland zašel na zanj sramotno nizka pota.

Režiser Scott Cooper, ki je zaslužen tudi za country dramo Crazy Heart, se pomika v pravo smer. Dva projekta, dva zadetka. Tokrat mu do uspeha pomagata kinematografija Masanobuja Takayanagija (Warrior, The Grey, Silver Linings Playbook) in glasbena spremljava pevca skupine Pearl Jam, Eddieja Vedderja, ki je v preteklosti navdušil tudi s soundtrackom za pustolovščino Into the Wild. Še zanimiv podatek; pod producente sta se vpisala režiser Ridley Scott in igralec Leonardo DiCaprio.

o-casey-affleck-out-of-the-furnace-facebook-1Out of the Furnace je minimalističen, realističen, surov, pasivno udaren in pretresujoč prikaz notranjega boja preprostega človeka. Vsak ima kritično točko, kar se kaže tudi v današnjem političnem kontekstu, kar je nedvomno osrednje sporočilo filma. Zadnji kader je morda nepotreben, a v svoji tišini kriči na ves glas; četudi Russell ni odšel v zapor, sedaj vseeno služi svojo kazen. Zaprt v celico krivde in osebnostnega propada, je izgubil vse, kar mu je bilo ljubo in še več – izgubil je svoje moralno bistvo.

Vtis:

IMDb

G. Jerman

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *