1384382_305198116358167_6995682990430825406_n

Exodus: Gods and Kings (2014)

»Follow me and you will be free. Stay and you will perish,« nagovori Mojzes svoje ljudstvo pred dvigajočim se morjem, ki kasneje vojsko faraona pošlje v pogubo. MojzesMoše. Sin vode. Bivši egipčanski princ, prerok, verski vodja in prinašalec desetih zapovedi. Rojen v času velikega porastka prebivalca, zaradi česar je faraon naročil umor vseh novorojencev, je bil položen v košaro in spuščen vzdolž reke Nil. Našla ga je njegova sestra, posvojena služabnica faraonske družine, ki je poskrbela, da je prišel v roke faraonove hčerke. Ta mu je prizanesla in ga vzgajala kot svojega. Leta kasneje je Mojzes po umoru gospodarja sužnjev pobegnil čez Rdeče morje, kjer je prvič srečal Boga. Zadal mu je nalogo, naj se vrne v Egipt in zahteva osvoboditev hebrejskih sužnjev. Po strahotnih nadlogah, ki so prizadele deželo, je Mojzes ljudstvo popeljal ob vznožje gore Sinaj, kjer je prejel deset Božjih zapovedi. Po štiridesetih letih tavanja v puščavi je umrl ob pogledu na Obljubljeno deželo.

Moses-Bale

Ridley Scott si na vsak način želi odkriti slavo iz gladiatorskih let, a se iskanja loteva precej naivno. Zakaj preporod biblijske zgodbe, katere uspeh je postavljen proti vsem možnostim? To je vendarle izkusil že Darren Arronofsky s svojim Noahom. In rezultat je tokrat identičen; na dva pola razdeljeni gledalci, ki na vsak način krizirajo vsakršni odmik od abstraktne svetopisemske pripovedke ali pa zavračajo vsakršno namigovanje na obstoj višje sile. In če kritike v svoji pedantni primerjavi z resnično zgodbo mejijo na ridikulozno, je še najbolj izpostavljena upodobitev Stvarnika. Očitno ta vendarle ne pride v vseh oblikah in podobah, kaj? Zato se raje osredotočimo na dejansko filmsko stvaritev in jo vrednotimo znotraj konteksta. Le tako bomo spoznali, da je Ridleyjev Exodus pravzaprav hvale vredna zgodovinska drama, ki glede na dani material ponudi več, kot bi si lahko nadejali. Noah je bil dober, Exodus je pač boljši.

10415726_275467709331208_6684185914717832990_n

Scenaristično gledano ima film vzpone in padce. Sicer se pohvalno oddalji od dane premise, a hkrati ponudi tudi kar nekaj milo rečeno počasnejših delov, ki predvsem na polovici sicer 150-minutnega epa dodobra razbijejo ritem in strukturo. V govoru je Mojzesovo bivanje v Midianu, kjer spozna svojo bodočo ženo Zipporah. Razumljivo je pasaža potrebna za gradnjo karakterja glavnega lika, a je hkrati izpeljana dokaj nepovezano z ostalim dogajanjem in deluje odvečno. Odveč pa je tudi kar nekaj znanih imen, ki celovečercu bolj škodijo, kot koristijo. Christian Bale in Joel Edgerton v vlogi Ramzesa svoje delo opravita izvrstno in sta večinski razlog, zakaj je končni rezultat še vedno ogleda vredna pustolovščina. John Turturro v vlogi Setija, Sigourney Weaver kot Tuyja in Ben Kinsley oziroma Nun na drugi strani pa že kičijo zasedbo in so nadvse nadomestljivi.

Film je naletel na kritike še pred izidom, kar nikoli ni dober znak, hkrati pa je dobrodošla promocija. Christian Bale je namreč izjavil, da je bil Mojzes kot človek, ki ga je spoznal preko zgodovinskih zapisov in legend, najverjetneje shizofrenik in najbolj barbarski posameznik, o katerem je kadarkoli bral. In usuje se plaz bogaboječih kritikov. Pričakovano, a povsem nezasluženo. Še vedno se pogovarjamo o samem filmskem izdelku in ne načenjamo verske razprave. In to je zagotovo pozitiven vidik, ki ga je Ridley skupaj s scenaristom Stevenom Zaillianom (Hannibal in American Gangster) vnesel v scenarij. Mojzesa je naredil človeškega, iz mesa in krvi zgrajenega posameznika z napakami in slabostmi.

Exodus-Gods-and-Kings-2014-Movie-Wallpaper-1024x768

Ko pride do kinematografije in vizualne podobe, se lahko vedno zaneseš na Ridleyja. Poustvarjanje drugotnih svetov. to je njegova specialiteta. Tokrat je v sodelovanju z Dariuszom Wolskijem (Prometheus in The Counselor) dokazal, da je še vedno eden boljših režiserskih vizionarjev. Prizori uvodne bitke, dolina sužnjev, faraonske palače, zaključni boj pri Rdečem morju in deset bibličnih nadlog; primer, kako s pridom izkoristiti tehnologijo računalniško generiranih podob.

Exodus: Gods and Kings ni izvrsten. Ima pomanjkljivosti, vsebuje scenaristične nedoslednosti in je nedvomno komercialni produkt za množice, ki sloni na mlajšim prijazni vizualizaciji, zanemari pa razvoj in globino zgodbe. Hkrati pa prav tako ne pridiga, se vzdrži nasičenosti akcijskih prizorov in skuša vsebinsko nadgraditi izvorno zgodbo. Glede na to, da se je projekt bržkone soočal z gromozanskimi pritiski s strani produkcijskega studia in pričakovanji gledalcev, in z obzirom na predvidljivo, prežvečeno vsebinsko izhodišče lahko rečemo, da je vendarle dosegel nivo kvalitetnega filma.

Vtis:

IMDb

Jerman

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *