Clipboard01

Nightcrawler (2014)

»If it bleeds, it leads.« Objavni dejavnik številka ena senzacionalističnih televizijskih postaj. Do neke mere podaja tudi bistvo osrednjega izhodišča, poklica t. i. stringerjev. Slednji so nekakšni honorarni novinarski mrhovinarji, ki v zameno za fotografije oz. posnetke zločinskih dejanj ali prometnih nesreč prejemajo plačilo. Kot si lahko mislite: prej kot so na kraju dogajanja, več kot je krvi, bolj so žrtve »družbeno prestižne«  – bolje je in višja je denarna nagrada.

jakegyllenhaal
»My motto is if you want to win the lottery you’ve got to make the money to get a ticket.«

Jake Gyllenhaal je Louis Bloom: rahlo sključen, vidno shujšan in odbijajoče polizan. Pragmatičen, manipulativen, inteligenten. Urejen in sistematičen. Površinsko očarljiv in pretkano preračunljiv. Vztrajen. Govori umirjeno, nadzoruje svoje kretnje, presežna čustva pokaže redko. Pomemben je zgolj njegov cilj, ne glede na sredstva.

Spočetka se nam Louis predstavi kot preprodajalec nakradenega železja. Ko neke noči na avtocesti naleti na prometno nesrečo, se spozna s svojim prihodnjim poklicem. »Kupi« videokamero in policijski skener ter postane amaterski snemalec. Pri napredovanju znotraj svoje nove panoge so mu v pomoč na internetu pridobljena znanja ter odsotnost »ovirajočih« čustev in empatije. Ljudje so le sredstva, katerih modus operandi še predobro pozna izkorišča. Ve, kaj mora reči in predvsem – kako mora to reči. Ob tem nič ne prepusti naključju.

nightcrawler-movie-review-04
»A friend is a gift you give yourself.«

Gyllenhaal je ustvaril čudovitega psihopata. Izgubil je lepo število kilogramov, osvojil telesno govorico, način hoje in obrazno mimiko ter se tako rekoč zlil s svojim likom. Med drugim se je med snemanjem konkretno porezal, ko se je zaradi vživetosti s pestmi spravil nad ogledalo. Prav tako je več ur dnevno treniral in se pripravljal na vlogo. Postal je nekakšen shirani, a vzdržljivi kojot. Prerijski zvedavi pes, ki se kljub odganjanju približuje in preučuje. Bolj ga odganjaš, bolj je radoveden. V nekaterih prizorih je tovrstno obnašanje uporabljeno zelo učinkovito.

Še bolj prepričljiva pa je njegova preobrazba. Simbolni kadri lune nakazujejo njegovo vzpenjanje po stopnišču preživetja. Iz slinastega, prilizujočega mrhovinarja se spremeni v preudarnega volka, ki opreza in opazuje. Seveda ob tem presedla iz cvileče Toyote Tercel v rohnečega rdečega Dodge Challenger SRT-ja. Trenutki, v katerih bodisi psihološko bodisi dejansko trpinči pa so čedalje bolj izraziti. Nekakšen skrivenčeni, iztrošeni vampir, ki namesto surove moči in videza pri zapeljevanju žrtev izkorišča naučene, lepo zveneče, čeravno bolj ali manj prazne besede. Kar še posebej prepriča, je pridržan igralski performans. Občutek naravnosti in lahkotnosti podajanja v dialoge. Pristnosti. Jake ne igra, Jake je Louis Bloom.

nightcrawler4
»Who am I? I’m a hard worker. I set high goals and I’ve been told that I’m persistent.«

Kaj pa pomanjkljivosti? Pravzaprav je največja pomanjkljivost prav ta izjemna prepričljivost središčne vloge, ki posledično zasenči druge igralce: Rene Russo (Nina Romina), Bill Paxton (Joe Loder) in Riz Ahmed (Rick Garcia) opravijo svoje delo korektno, a so kljub temu pozabljivi. Mizanscena daje nekaj vpogleda (urejenost Loujevega stanovanja), vendar dlje ne seže. Zvočna podlaga služi kot odsev Loujevih trenutkov sreče, pri čemer posrečeno slika kontrast med npr. sprevrženim prestavljanjem okrvavljenega ponesrečenca in njegovo vzhičenostjo. Toda vseeno nekaj manjka. Je namerno minimalistična, in vendar bi lahko bila bolj zapomnljiva. Prav tako le delno navduši tudi delo kamere: dobro ujame nočni utrip Los Angelesa, izstopajo posnetki vožnje in nekateri kadri; manjka pa dodatna sporočilnost, ki bi oplemenitila enostavno premiso.

K72A4291.CR2
»Do you know what fear stands for? False Evidence Appearing Real.«

Po drugi strani svet kriminalnega novinarstva ponuja dovolj miselne hrane. Napeljuje na razmislek o zavajanju medijev – »On TV it looks so real«. Televizijska postaja KWLA izkrivlja resnico, ustvarja zločinske trende in jih v želji po visoki gledanosti napihuje. »Build it,« preko mikrofona sporoča Nina Romina voditeljici oddaje. Kriminal upada, prikazovati bi ga bilo potrebno manj, v medijskem svetu pa ta statistični podatek t. i. ogroženim vrstam kaznivih dejanj zgolj viša ceno. (Za)briše se meja med opazovanjem in aktivnim poseganjem v dogodke. S tega vidika je scenarij enostaven in udaren; zmoti zgolj nekaj malenkosti v povezavi s postopanjem policije proti koncu filma.

cdn.indiewire.com
»I will never ask you to do anything, that I wouldn’t do myself.«

Kljub očitkom je celota zelo zadovoljiva in verjetno ni veliko filmskih ustvarjalcev, ki bi se branili režiserskega prvenca Dana Gilroyja, sicer bolj znanega kot pisca in scenarista (The Bourne Legacy, The Fall). Premišljeno pomenljiv kriminalni triler, z izjemnim osrednjim igralskim vložkom, briljantnimi dialogi in zapeljivim nočnim portretom mesta angelov. Naraščujoča Loujeva transgresivnost vas bo hkrati pritegnila in odbila. Tako kot hkrati šokirajo in privlačijo deviantne televizijske zgodbe.

Vtis:

IMDb

Lebinger

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

2 comments on “Nightcrawler (2014)

  1. Ni kaj dodati. Tukaj se strinjamo. Pritrjujem tudi pomislekom oz. kritičnim opazkam, ki sem jih sam mogoče celo premalo izpostavil — prav zato, ker me je nastop glavnega lika tako pritegnil. Ampak vseeno: odličen film. Še vedno mislim, da mu kakšna nagrada ali vsaj nominacija ne bi smela uiti.

  2. Ja, tudi sam sem mu sprva želel dati še za polovičko višjo oceno, takšne vloge enostavno potegnejo. Ima pa v tem pogledu zame Bronson ob odličnem Hardyjevem portretu še tisto nekaj več. Refna v sedlu.
    Nisem pa si še uspel ogledati Birdmana in Whiplasha, tako da ne vem, kako blizu so si igralci za oskarja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *