citizen-kane-8

Citizen Kane (1941)

Svetlo osvetljeno okno v odsevu vode. Gotski grad, obdan z bodečo žico in železno ogrado z zastarelim napisom »vstop nedovoljen«. Skozi temačno meglo vidimo mogočna vrata, nad njimi pa velika črka K. Za njo kot uročen vrt. Kipi, skulpture, gondole, kletke z živalmi in prostrane površine različnih eksponatov. Neorganizirana množica nenavadnih struktur, ki nam daje zgolj občutek o sami enormnosti posestva. Kdo živi tukaj? Nedvomno bogat mož. Mož, ki si želi diskretnosti. Morda celo osamljen mož … Ob melodramtični glasbi se preselimo znotraj soban dvorca, kjer neznani moški v roki drži stekleno snežno kupolo. V naslednjem umirajočem trenutku se steklo raztrešči po tleh, moški se zgrudi in vse, kar nam ostane, je njegova nerazumljiva zadnja izdihujoča misel: »Rosebud.«

citizen-2

Uvod, primeren za ceneno srhljivko, toda to je le prvi izmed mnogih trikov režiserja Orsona Wellsa, ki je samostojno poskrbel, da je Citizen Kane prava filmska mojstrovinica v malem. Citizen Kane je kot prvo lahko vsak žanr in hkrati nobenen. Po kar malce zastrašujočem začetku že naslednji trenutek film spretno zapusti temačne prostore in se premakne k dokumentarnemu žanru. Dnevnoinformativni prispevek nam predstavi biografijo umrlega medijskega mogotca Kanea in nas popelje skozi Xanadu, njegovo ogromno posestvo, polno neprecenljivih muzejskih artefaktov in eksotičnih eksponentov. »To je največji privatni živalski vrt na svetu«, nam pove napovedovalec, in že se nam začnejo razlagati uvodne sekvence. In nato Welles udari še enkrat; vrnitev v preteklost. Deček Kane, oropan svoje brezbrižne družine. Trenutek udarne drame, ki vsekakor ne sledi prej začrtanemu narativnemu načrtu. Pravzaprav nič v filmu Citizen Kane ne sledi načrtu. Še najmanj pa zabetoniranim hollywoodskim pričakovanjem. Na to nas Welles opomni z žanrskim premikom na farso, ko Kane kot odrasel prevzame vodstvo New York Inquirerja. Tukaj pa se šele resnično prične zgodba Charlesa Fosterja Kanea, medijskega barona z neizmerljivim bogastvom in vplivom. Zgodba o človeku, katerega aroganca in ponos sta ga odtujila od vseh, ki so ga kdaj še ljubili. Kane se je celotno življenje kopal v podedovanem denarju, a ga hkrati ta sploh ni zanimal. Hotel je ustvariti nekaj svojega. Nekaj veličastnega. Brez predznanja in le z iskrico norosti ter svojo domiselnostjo se je lotil vodenja časopisa. »Ker bi bilo zabavno,« reče s ciničnim nasmeškom. In kar je še bolj neverjetno, skozi leta si je ustvaril ne le bogastvo, temveč tudi priznanje.

Citizen Kane (1941) Directed by Orson Welles Shown from left, front: George Coulouris, Buddy Swan; rear: Harry Shannon, Agnes Moorehead

Citizen Kane je med drugim prav posrečena komedija. Premeteni in odrezavi dialogi, ki sta jih v tekoč in nepredvidljiv scenarij zajela Wells in veteran komedije Herman J. Mankiewicz, bizarne situacije in nelogična dejanja posameznikov stojijo skupaj kot izvrstna zabava. Je tudi politična drama in hkrati detektivka. Da ne omenimo pridiha žanra noir in ženske protiuteži glavnemu heroju femme fatale. Z vsemi temi elementi se je filmski svet resda že srečal. Toda še nikoli ne na takšen način. In nikoli ne z vsemi naenkrat pod taktirko Orsona Wellsa.

Hkrati je Welles še producent, scenarist in glavni igralec. Izjemen v vseh vlogah. Njegova upodobitev moža, velikih ambicij, ki kar izžareva karizmo in energijo, je izredna. Sam je glavno gonilo te nekonvencialne biotopične drame, ki s pomočjo različnih pripovedovalcev in perspektiv sestavi hvale vredno sestavljanko različnih žanrov in podtonov. Takrat komajda 25-letni Welles je v svojem prvencu presegel vsa pričakovanja, s tem pa postavil smernice za vse bodoče filsmek ustvarjalce. Norme, ki jih ne bo zlahka preseči.

Everett Sloane holding trophy in front of Orson Welles and Joseph Cotten in a scene from the film 'Citizen Kane', 1941. (Photo by RKO Radio Pictures/Getty Images)

Film kar kriči z inovativnostjo. V prav vsakem oddelku. Napredni vizualni elementi in tehnike, ki se ponekod igrajo že s trojno globino, pa tudi uporaba zvoka, kjer se več kot očitno opazi Wellsove predhodnje široke izkušnje z radijskimi dramami. Prehodi med kadri, vseskozi prisotna trikotna kompozicija, long-shot kadri, odmevi v sobanah, smeh, kriki in zvoki iz ozadja so obdelani z mojstrsko natančnostjo. Izkoriščanje svetlobe, pa čeprav gre za črno-beli celovečerec, je tokrat na samem vrhuncu. Igra senc je še posebej fascinantna, ko nam Welles pokaže, da je tudi ta aspekt filmografije še kako pomenljiv in uporaben za ustvarjanje scenske atmosfere.

Citizen Kane je vznemirjiva pripoved o oportunistu, ki si je iz razmetavanja denarja za majhen časopis uspel zgraditi lasten medijski imperij. Vzporednice z aktualnim družbenim dogajanjem se povezujejo kar same. Toda tisto, kar presega film, bo na tem mestu ostalo razložljivo vsakemu posamezniku po svoje. Kar pa nam o življenju Kanea predstavi Welles, sta Kanenova zakona, afere, rokovanje s politiko in končno njegov samotarski način življenja in padec. Scenarij blesti v večplastnem prikazu moža in njegovih osebnosti. S tako svetle kot temačne strani. In to z zornega kota oseb, okoli njega. Protagonist na ta način še vedno ostane ovit v misterij, a hkrati dobi kompleksno podobo človeka iz mesa in krvi. To ni naš tipični filmski junak, temveč lik, ki bi lahko predstavljal prav vsakogar izmed nas.

Citizen-Kane

Esencialno Citizen Kane simbolično predstavlja vzpon in propad medijskega tajkuna, ki je svojo srečo iskal skozi ljubezen ostalih do njega. Namesto tega na koncu umre kot osamljeni starec, ki se je obdal zgolj z bogastvom in napuhom. In kaj pomeni njegova zadnja beseda »Rosebud«? Enako se v filmu sprašujejo novinarji, ki vneto iščejo čim bolj sočno novico. Je to oseba, ki mu je bila draga? Umazana politična skrivnost? Kraj, ki se mu je vtisnil v spomin? Odpravijo se na lov za razlago, v iskanju pa odkrijejo, da je bilo življenje Charlesa Fosterja Kanea prav tako misteriozno kot sam pomen njegove poslednje besede.

Vtis:

IMDb

Jerman

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *