mother-2017-movie-k0

Mother! (2017)

Nor je svet, v katerem živimo. Bližamo se populaciji osmih milijard ljudi in svet je preplavljen. Propadanje ekosistemov, imigrantske krize, pad državne forme, izginotje vsakršnih moralnih zadržkov. Politika spominja na športni dogodek, medtem ko naši umazani čevlji še naprej teptajo nerodovitno zemljo. Nasilje in grožnje z jedrskim napadom. Zanikanje na vsakem koraku. Še sam Darren Aronofsky ne ve, od kod je prišel njegov najnovejši psihološki triler, ko ga je skušal ubesediti in upravičiti. Tok misli, prelitih na liste papirja, in blodnjak, ki jim je sledil. Temna vizija vizionarskega režiserja (Requiem for a DreamThe FountainBlack Swan) z utesnjenim pridihom in zmes begajočih misli, ki pravijo, da je film življenje. Naslovni citati novinarskih prispevkov, ki nam poustvarjajo realnost in rušijo meje privatnega. Za nekatere filmska poezija, za druge “navadno sranje”. A šele ko strmimo v najtemačnejše kotičke sebe, lahko zagledamo svetlobo, si je pravil Aronofsky, ko je začel ustvarjati nekaj velikega. To je zgodba o zakonu. O ženski, ki daje vse in ne dobi nič v zameno. Vse dokler se ne zlomi. Fantazijska utopija in provokativna družbena kritika, ki ponudi nekaj svežega, četudi nadvse zblaznelega.

mother-movie-trailer-5

Eden bolj drznih in direktno bizarnih celovečercev, kar jih je v preteklih letih izdal katerikoli filmski studio. Ne govorimo o neodvisnem projektu sanjajočega režiserja, ampak o svetovno priznanem kontroverznem ustvarjalcu, ki je presenetil še samega sebe. Grozljiv, na čase navdušujoč, pogosto begajoč in vseskozi nekaj, kar še nismo videli. V svojem jedru zgodba nosi moški ego in ženski instinkt. In kje je naša točka zloma?

mother-movie-trailer-4

Aronofsky ima več kot očitno nekaj za povedati čez zlagano in hinavsko krščanstvo. Če mu tega sporočila ni uspelo prenesti z Noahom, se ga je tokrat lotil bolj radikalno. S tako rekoč krvavimi rokami. Pričaral je morijo. Alegorijo, ki pretrese. Gledalca spravi v nelagodje in postavi vprašanja, ki pa jih odgovori le delno. Mother! je veliko in hkrati nič, je zmešnjava z le delnim pojasnilom. Boj med privatnim in javnim, ki govori o pasteh slave, mesarsko klanje, ki je zakon, in umetniško ustvarjanje ter iskanje navdiha. Scenarij, ki je nastal v petih dneh, se prehranjuje s kristusovim telesom, na neki točki pa celo ubija novorojenčke. Saj ne vemo, kaj delamo, kajne? Očitno res ne.

gallery-1504519881-mother-javier-bardem

On je mesija, ona mati. Mati zemlja? Nas je Bog zapustil? Medtem ko ga mi še vedno kličemo in častimo. Mala lastna vesoljska vizija, ki je dodobra razburkala filmsko polje. Tako ali drugače. V času, ko na obalo naplavi vrsto pozabljivih in mlačnih izdelkov, je Mother! sapa svežega zraka v sicer zatohlem prostoru Hollywooda. Nadaljevanja in priredbe, obujanje starih likov in morjenje ugleda filmskih klasik. Mother! je original. Umotvor zmešanega režiserja, ki si je zadal cilj spisati scenarij v najmanj možnih dneh. Razmišljal je, kako bi lahko skrajšal proces, ki sicer traja minimalno dve leti, kot navdih pa je uporabil kar lastne frustracije, ideje in poglede. Odločen in motiviran je film za pokušino najprej posnel brez kakršnihkoli pripomočkov in postprodukcije. Šele nato se ga je lotil na veliki produkcijski ravni z velikimi zvezdami. Manjkala nista niti Ed Harris niti Michelle Pfeiffer.

mother-movie-trailer-7

Brez karakternih imen in brez glasbene spremljave. Jennifer Lawrence, ki je tekom snemanja bojda hiperventilirala in si zlomila rebro, hkrati pa padla v objem režiserja, in Javier Bardem, ki je pravi “tour de force”. Zverina igralskega posla z neverjetno zmožnostjo zavzeti lik, ki ga gledalec že kar prezira v njegovi malomarnosti, aroganci in pokroviteljskem odnosu do svoje žene. V nekaj sekundah veder obraz nadomesti s temačnim pogledom smrtonosnega zaničevanja, ki nas dodobra pretrese. Življenje je lahko čudovito, dokler le-to naenkrat ni. Aronofsky je vzel tematiko življenja in jo spremenil v psihadelično izkušnjo.

mother-movie-trailer-3

Zadnja tretjina podre vsa pričakovanja in zapusti meje prištevnosti. Teroristični napadi, skupine skrajnežev, verski fanatiki, rojstvo in umor odrešenika. Lik Javiera Bardema tako nujno potrebuje svoje ljudstvo, kot Bog potrebuje svoje vernike. Brez njih je ničla. Prah v zraku, ki polni klavstrofobične sobane starinske škripajoče hiše, ki jo prenavljata. Z drugimi besedami: ji vdihujeta življenje. Sedaj ima hiša srčni utrip, krvavi in umira kot človek sam. Toda še vedno je upanje. Še vedno se lahko vrnemo nazaj, na čisti začetek. Karkoli naj bi to pomenilo. Aronofsky ne pove, vsekakor pa na novo postavi pravila, po katerih igramo igro. Mother! je vrhunsko koordinirana abstraktna drama in znanstvenofantastična srhljivka. To je igra življenja, ki se lahko prav hitro konča tragično.

tmp_bpmbkr_f1d3344791d1f714_mother-ff-114l-2ra

Film je nesmisel in hkrati razodevajoč. Deloma se ga da pojasniti, celote pač ne. Zakaj bi bilo to sploh potrebno? Tako je bilo namreč zamišljeno že od spočetka in tako deluje. Prikaz, kaj lahko stori trenutek norosti. A to še ni dovolj. Kako preplesti niti, kako izkoristiti bogat potencial igralcev? Protagonistka je izjemna, četudi v dobri meri že moteča v svoji nemoči kot Mati. A kmalu spoznamo, da namenoma. Ljudje smo tisti, ki smo vsiljivi, ki vdiramo in uničujemo. Morimo. Preprosto ne poslušamo in se ne učimo. Vdrli smo v njem dom. Eden za drugim, brez kančka obzirnosti, čeprav se od časa do časa celo radi pretvarjamo, da sploh ni tako. Resnica naj raje ostane skrita. A dokler srce še bije, dokler je v nas še nekaj dobrega … dokler mati narava verjame in upa, do takrat je še mogoč nov začetek. Nov zagon in novo poglavje, da se odrešimo. Le izkopati moramo srce iz prsi in ga položiti nazaj v rodovitna tla.

Vtis:

IMDb

Jerman

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *