lodyssee-film-affiche

L’odyssée (2016)

Jacques-Yves Cousteau je osebnost, prevelika za ozek filmski okvir, a pustolovski drami L’odyssée je nekako uspelo razširiti meje ravno dovolj, da je ujela bistvo in razburljiv občutek življenjske zgodbe enega največjih ocenanografov našega časa. Vse pa ni bilo postlano z rožicami, saj napredek ni prišel brez žrtev. Naplavljeni smo na obalo Sredozemskega morja. Francoski pomorščak z ženo in dvema sinovoma prebiva v čudoviti vili, tako rekoč v raju. Toda muči ga strašna sla po pustolovščinah. Po zaslugi svoje iznajdbe, dihalne naprave aqualung, ki omogoča potapljaču samostojno dihanje pod vodo, je tam odkril povsem nov svet.

Potimo se v obdobje med letoma 1949 in 1979, trideset let raziskovanja Cousteauja, znanega iznajditelja in znanstvenika. Njegov največji uspeh je bil ta, da je javnost pripravil do zanimanja za oceanski svet. Že v rosnih letih ga je prevzela lepota modrine morja, občudovanje pa se je kasneje spremenilo v obsedenost. Ta ga je pahnila na rob razuma. Vse, da bi dosegel svoj cilj, ki mu je sledil še eden. In nato še en. Nič ga ni ustavilo, niti prijatelji in družina, ki jo je vseskozi sebično zapostavljal. Razumevanje gre le do neke točke in film lepo osvetli ta temačni kotiček prikritega življenja. Zvezda televizijskih zaslonov in dokumentarnih filmov je videl pomen življenja le v raziskovanju oceanov.

Nekateri so ga oklicali za genija in voditelja mož, karizmatičnega odločneža, a Cousteau še zdaleč ni bil brez napak. Za razliko od ogledanega filma, ki najbolj spodleti prav pri čustvenem razvoju likov. Dramaturški lok in njihova karakterizacija ostaja nespremenjena, kar pusti gledalca razočarano hladnega in željnega po več. Zakaj je prišlo do njihov ravnanj in kako zgodba upravičuje njihove odločitve. Cousteauju je vedno ob strani stala žena Simone, a tudi njena ljubezen ni bila dovolj, zakon je bil daleč od srečnega. Ljubkovanje drugih žensk je bila stalnica, vedno pa je na prvo mesto prišlo delo. Nov podvig je bil tik za ovinkom, posledice pa so bile le postranska škoda. Vsekakor zamujena priložnost filmskih usvarjalcev z režiserjem Jeromejem Sallejem na čelu, da bi napravili nekaj veličastnejšega. Kot to na primer malce zlagano obljublja napovednik.

getimageimage-id-3897_113085

Zanimivosti
Finančno in tehnično sila zahteven film je bil posnet na lokacijah v Južni Afriki, na Bahamih, Hrvaškem in celo Antarktiki. Ker se prvi del zgodbe odvija v nekakšnem »izgubljenem raju«, kot pravi režiser, na nedotaknjeni in nepozidani sredozemski obali, kakršne v Franciji danes ni več, je Salle v naravnem okolju hrvaških otokov odkril idealen milje za poustvaritev južne francoske obale 40. let. Scenarij je pisal vrsto let in medtem režiral dva celovečerna filma, Largo Winch II (2011) in Zulu (2013). Med snemanjem slednjega je v Južnoafriški republiki naletel na skorajda popolno kopijo Cousteaujeve slovite ladje Calypso. »To je bil dober razlog za snemanje v Južni Afriki, sploh pa je država raj za filmarje, saj ponuja toliko različnih krajin in sijajno tehnično osebje.« Pri snemanju na Antarktiki je kljub mnogim oviram vztrajal tako zaradi umetniških razlogov, saj ponuja neprimerljivo, edinstveno naravno kuliso, kot zavoljo simbolike, saj je bila to Cousteaujeva zadnja bitka – dobil jo je leta 1998, ko so svetovni voditelji podpisali moratorij na industrijsko izkoriščanje tega območja do leta 2048. [Vir: Kinodvor]

Minutaža traja nekaj več kot dve uri, in če zraven prištejemo intenzivno počasen ritem scenarija, ki ga na vsake toliko ublažijo čudoviti posnetki z ekspidicij in potapljanj Costeauja, dobimo filmsko izkušnjo za tiste, ki so nanjo pripravljeni. V nasprotnem primeru boste odkorakali godrnjavi. Se pa lahko celovečerec pohvali z zgodbo, posneto po resničnih dogodkih; čtivo so črpali iz dve knjig avtorjev Jean-Michela Cousteauja in Alberta Falca. Gre za francosko-belgijsko produkcijo s proračunom 21 milijonov ameriških dolarjev. Podprle so ga kar tri produkcije, in sicer Fidelite Films, Pan-Europeenee in TF1 Films, a kaj ko je bilo prodanih kinematografskih vstopnic za zgolj 9 milijonov dolarjev. Dokaj velika izguba za projekt, ki si vsekakor zasluži večjo pozornost. Kinematografija Matiasa Boucarda, glavni protagonist Lambert Wilson in komponist Alexandre Desplat pričajo o tem, da gre za kvalitetno produkcijo, a pač ne tako kičasto in promovirano, kot smo je vajeni v Hollywoodu.

Pripovedovalec gledalca pusti v letu 1979, v najhujšem trenutku življenja Cousteauja. Ljubi sin Philippe je ravno umrl v letalski nesreči in drzni osvajalec morja je postal samo še moralno zlomljeni starec. Njegov drugi, manj priljubljeni sin Jean-Michel, ki je vedno čutil neljubezen očeta, je sedaj na preizkušnji. Bo stal ob strani očetu, ki mu je odvzel normalno otroštvo in ga postavil na stranski tir?

mv5bzgmwyjuyzwitmmi2mc00mwrlltkyzjutnziyyjfhztmwnzvjxkeyxkfqcgdeqxvynty0nzuxna-_v1_

Koliko dejansko vemo o opevanem možu? Vsi poznamo zgodovino, a dejstvo je, da je dokaj velik del njegove pripovedi zavit v skrivnost. Spomnimo se rdečih čepic posadke, toda predvsem starejše generacije bodo imele drugačen pogled. Cousteau je bil kot nekakšen prerok, bil je eden najslavnejših mož na svetu. In čeprav je imel vso kontrolo nad svojo javno podobo, javnosti nikoli ni spustil v podrobnosti. Film uspe podreti ta mejnik, saj je posnet po knjižni predlogi njegovega drugega sina in išče neolepšano resnico. Spopade se predvsem z odnosom do narave. Moramo se zavedati, da pred iznajdbo dihalne naprave, podvodni svet ni obstajal. Vsaj za človeka ne. Kar naenkrat se je mala telesna oblika znašla v gromozamskem oceanu, polnem čudes in na odgovor čakajočih vprašanj. Cousteau je bil eden prvih ekologov, ki je opozoril na neukrotljivo naravo, ki nas obdaja. Tudi naš planet je lahko ogrožen in vsemogočni človek je lahko v nevarnosti. L’odyssée je oda znanstveni radovednosti, ki jo spremlja dokumentaristični pristop k razgalitvi življenja slovitega raziskovalca podvodnih svetov.

Vtis:

IMDb

Jerman

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *