the_dark_knight_main_2

Deset let Viteza teme

Letos mineva deset let od izida filma The Dark Knight, enega najboljših predstavnikov superherojskega / stripovskega žanra, ki še do današnji dni ostaja nepresežen. Mračna, kompleksna in stilsko dovršena akcijska kriminalka o ideološkem spopadu med temnim vitezom mesta Gotham, Batmanom in ikoničnim zlikovcem, psihopatskim Jokerjem se je zapisala v zgodovino kot film, ki je spremenil pravila igre. Kot film, ki je tedaj še precej podcenjujoč žanr dvignil na višjo raven in postal nekaj, kar je zbudilo zanimanje ne samo občinstva, ampak tudi filmske stroke. TDK je namreč poleg ogromnega denarnega zaslužka zbudilo pozornost članov Filmske akademije, ki je žal tedaj že pokojnemu Heathu Ledgerju za vlogo Jokerja podelila Oskarja za najboljšo stransko moško vlogo. Če bi še leta 2003 nekomu pojasnili, da bo na Oskarjih v eni od najpomembnejših kategorij slavil superherojski / stripovski film, bi se vam ta najverjetneje posmehoval. Toda Nolan je vsem dvomljivcem zaprl usta in ustvaril nekaj, kar tudi po desetih letih drži težo. Zakaj?

Rezultat iskanja slik za dark knight 2008

Odgovor na to vprašanje se skriva v razumevanju položaja omenjenega žanra do leta 2005, ko je Nolan presenetil kritike in občinstvo s prvo Batmanovo avanturo Batman Begins. Supeherojski / stripovski filmi so bili dotedaj zreducirani na brezmožgansko poletno razvedrilo z lahkotnimi temami, nezapletenimi zgodbami z enostavnimi zapleti in razpleti, zabavnimi junaki, šalami in “nedolžnim” risankastim nasiljem. Resda so obstajali filma z nekoliko mračnejšimi podtoni (Batman, Batman Returns, The Crow, Blade), vendar so bili postavljeni v svet, ki je še vedno dajal vtis fantazijskega, morebiti celo pravljičnega. Ang Lee je leta 2003 sicer poskušal film o Marvelovem superheroju Hulku zapakirati v nekakšno simbiozo ZF akcije in art filma, vendar brez vidnejšega uspeha. Razlogov za to je bilo več, verjetno najbolj očiten pa je ta, da je Lee morebiti posnel preveč resen film za zabave željno občinstvo.

Nolanov pristop do ustvarjanja sveta, v katerem se nahaja Batman, vsaj na prvi pogled ni obetal dobičkonosnega filma; Nolan je namreč nonšalantno prekršil vsa žanrska pravila in ta podredil svojo viziji. Batmana je umestil v realni svet, umazan od korupcije in kriminala, brez značilnega gotskega videza mesta Gotham in likov z nadnaravnimi sposobnostmi. V The Dark Knight je recimo Joker duševno neprišteven sadist in anarhist, ki uživa v uničenju, kar je tudi danes, v času globalnega vzpona različnih skrajnih skupin, aktualno, morebiti še bolj kot pred desetimi leti. Seveda pa je tisto, kar Jokerja dela privlačnega, magnetna Ledgerjeva igra, ki je enako strašljiv kot tudi karizmatičen. Kot neke vrste strah, ki je preveč privlačen, da bi lahko zbežali stran. Poleg tega je Nolan ohranil pravo mero vsega, kar je potrebno za “blockbuster”; akcije je ravno toliko, da film z njo ne postane prenasičen in zgodbe ravno toliko, da film ne postane pretežak. Takšna nemogoča naloga uspe le redkih filmarjem in Nolanu je to dosegel z osupljivo preprostostjo.

Rezultat iskanja slik za dark knight 2008

Uspeh in vpliv filma The Dark Knight velja pripisati temu, da gre za izdelek z močnim avtorskim pečatom. V prvi vrsti gre za Nolanov film, za njegovo interpretacijo lika Batmana, z značilno mračnim stilom in unikatnim načinom pripovedovanja. Takšnega pečeta dandanes v superherojskih filmih ni več moč zaznati; Marvelovi izdelki so resda zelo uspešni in kritiško cenjeni, vendar pa so tekom let postali ekvivalent hitre prehrane, ki je užitna, dokler jo prežvekuješ in prebavljaš, naslednji dan pa že pozabiš.

Filmu The Dark Knight se to ne bo zgodilo. Ostal bo večen.

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

6 comments on “Deset let Viteza teme

  1. Brez zamere, ampak daleč najboljši in še vedno nepresežen stripovski izdelek je Sin City (2005). Osebno mi Vitez teme (2008) ne predstavlja posebnega vrhunca, gre pa vsekakor za zelo spodoben superjunaški film. :)

    1. Okej, to ti celo dam prav. Sin City je tudi meni bližje kot The Dark Knight. :)

    2. Nikoli nisem razumel hypea za Sin City, pa sem se trudil. Celoten režiserki slog Roberta Rodrigueza mi je povsem tuj (Planet Terror, Machete, Spy Kids, itd). Tip ima slabo filmografijo, edino Desperado in od Tarantina spisan From Dusk Till Dawn nekako zdrži.

      1. Sin City je meni vrhunski, se pa strinjam, da je Rodriguez res posnel preveč sranja, da bi ga uvrščal med svoje najljubše filmarje.

  2. Dark Knight je film, ki je iz superjunakov naredil realizem, zato ga ne maram preveč. Jebeš strip film, ki zgleda kot realistična drama, ki bi se lahko zgodila tudi v resnici.
    Glede Sin Cityja, vrhunski je.
    Najboljši strip film ever pa seveda prvi Superman iz leta 1978, takoj za njim pa Batman Returns Tima Burtona.
    Vsi ta novi jima niso do kolen.

    1. Iztok, o tem sva že govorila; preveč si zaljubljen v nostalgijo in še vedno pričakuješ, da bo vsak film o Supermanu in Batmanu takšen kot v 70. in 80. letih. Nolan je Batmana predstavil na samosvoj način in ravno tega avtorskega pečata danes občutno primanjkuje v stripovskih filmih.

Leave a Reply to Vid Šteh Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *