mv5bntcxnmiwn2utymzkni00mjlllwe0zjetmgfizjrjmmm3mwiyxkeyxkfqcgdeqxvyntkzmzmynda-_v1_sx1777_cr001777745_al_

On Body and Soul (2017)

Zgodba je postavljena v klavnico, kjer se mlada Mária (odlična Alexandra Borbély) zaposli kot nadzornica kakovosti mesa. Zaradi svojega eteričnega videza in zadržanosti je takoj razglašena za čudakinjo. Delo opravlja strogo po predpisih, pavze preživlja sama s seboj, v jedilnici pa kosi za svojo mizo. Po naključju s starejšim šefom Endrejem (Géza Morcsányi), ki ga prav tako stigmatizira telesna hiba, ugotovita, da vsak večer sanjata enake sanje – on je jelen, ona košuta, srečujeta pa se ob jezeru v idiličnem, zasneženem gozdu. Prek njunih skupnih sanj se spoznavata tudi v resničnem življenju. A vse ni tako preprosto, ko se v njuno rutino vmeša ljubezen.

mv5bzgexymnmodutndk1my00owq2lwjhywitoddkntjknwqwyjllxkeyxkfqcgdeqxvymja2mjkwnze-_v1_sx1777_cr001777999_al_

Dobitnik številnih nagrad (med drugim zlatega medveda na Berlinalu in letošnji nominiranec za tujejezičnega oskarja) je v svoji srži sodobna pravljica o kontrastu med svetom zasanjanega posameznika, ki je dandanes ogrožena vrsta, in svetom, ki je vpet med družbene ideale, norme in pričakovanja. Predstavnica prvega je seveda Mária, ki je zadržana in skorajda rahlo avtistična, a hkrati v svojem obnašanju trmasto vztrajna in neposredna. V družbi se ne znajde, kramljanje ji predstavlja oviro, zato pa se svojih spon osvobodi kot košuta, kjer jezik ni potreben in se z drugim bitjem med seboj preprosto začutita. Vse to je le njen obrambni mehanizem, saj se pred drugimi boji razgaliti; v današnjem svetu sta zaupanje in bližina pač šibkosti. Medtem, ko njen sanjski ideal predstavljata gozd in narava, ki utelešata odmaknjenost od ljudi in vsega zapletenega, pa je njena kruta realnost klavnica, kjer ljudje brezsrčno pobijamo živali za potešitev svojih plenilskih nagonov.

mv5bngjkmzaznzutmmu3zs00zdljlwjlyzktzjczzte3mgmwyzljxkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm-_v1_

Klavnica seveda simbolizira človekovo (navidezno) prevlado nad naravo, stroj, v katerega vstopijo živa bitja, iz njega pa izstopijo zgolj kot kosi mesa. Márii klavnica predstavlja družbo, ki jo želi oropati njenega sveta, jo ukalupiti v izdelek po meri in jo zapakirati v embalažo, ki je morda res notranje izpraznjena in pusta, a je vsaj privlačna na pogled, kar je seveda najpomembneje. Protagonistkina navzočnost in njena očitna neprilagodljivost v drugih vzbujata neprijetne občutke in sprožata nerazumevanje, kar sta glavni gonili sovraštva sodobnega človeka. Česar ne razumemo, zahteva izključitev in linč.

mv5bmmezngnimdgtmjdhmc00njk4ltg3ztktotkymddjmjyxzgvlxkeyxkfqcgdeqxvymja2mjkwnze-_v1_sx1777_cr001777743_al_

Celoten ton filma dobro povzame že eden prvih prizorov, v katerem smo priča nič hudega slutečim kravam, ki v klavnici stopajo ena za drugo in z nedolžnimi očmi skozi rešetke zrejo v sonce; simbol svobode, ki se enim zdi povsem samoumeven, drugim predstavlja čudež. Zakol Máriinih sanj je brutalen in krvav, v čemer režiserka z dolgimi prizori vztraja, kar predstavlja ostro nasprotje sicer umirjenemu značaju filma. Posnetki ubijanja in raztelešanja goveda so dolgi, mučni in pretresljivi celo za tiste z močnimi želodci. Delavci so vsega tega vajeni in svoje delo opravljajo, ne da bi enkrat samkrat trenili z očesom. Da Mária in Endre svojo svobodo doživljata ravno v živalski podobi, je seveda paradoks; človek si je žival podredil, jo naredil za sekundarno živo bitje, podrejeno njegovim potrebam in željam. Nasilje nad drugim živim bitjem nam je vsiljeno in zasajeno v DNK kot pravilno in nesporno početje, ljubezen pa je skorajda tabuizirana, je znak šibkosti in pomehkuženosti.

mv5botljytvlmwqtota2zi00ytcyltk1mgytmzbmnwjmyjg3mgzhxkeyxkfqcgdeqxvymja2mjkwnze-_v1_sx1777_cr001777999_al_

In ljubezni, predvsem same do sebe, se mora naučiti tudi Mária. Ne razume in ne prenese tujega dotika, ne posluša glasbe, doma s figurami preigrava doživete socialne interakcije in obiskuje (otroškega) psihologa. Njeni poskusi odpravljanja teh težav so prisrčni in komični, med njimi denimo prizor, ko v glasbeni trgovini pri pultu posluša cel kup zgoščenk v iskanju »glasbe za ljubljenje«, ali pa ko človekovo bližino preizkuša z na novo kupljeno plišasto igračo. Vse te peripetije pa niso zares smešne, saj globoko v sebi skrivajo tragičnost. In tragika sodobnega človeka se skriva ravno v odtujenosti.

Režiserka Ildikó Enyedi s pretanjeno zgodbo, privlačno hladno estetiko in izvrstno glasbeno podlago (z Lauro Marling in njeno What He Wrote na čelu), ustvari enega vrhuncev madžarske kinematografije, ki se lahko postavi ob bok tudi največjim evropskim uspešnicam.

Vtis:

IMDb

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

One thought on “On Body and Soul (2017)

  1. Čudovito spisano, in če sem si ga hotel ogledati prej, je sedaj na vrhu mojega seznama :)
    Takšne filme, ki ponudijo še nekaj več, kot samo tisto predstavljeno na zaslonu, imam najraje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *