maxresdefault

Doctor Sleep (2019)

Doctor Sleep, roman priljubljenega pisca Stephena Kinga iz leta 2013, je zamišljen kot nadaljevanje ene od njegovih najboljših literanih stvaritev, psihološkega nadnaravnega trilerja The Shining. Slednji je bil deležen tudi nepozabne filmske adaptacije v režiji Stanleyja Kubricka, ki pa Kinga ni pretirano navdušila, saj se je filmar le bežno držal njegove literarne predloge in izpustil nekatere njene najbolj ključne motive (npr. posameznikov boj z alkoholizmom). Doctor Sleep nadaljuje zgodbo o nesrečni družini Torrance, le da je tokrat v ospredju sedaj odrasli sin Danny (Ewan McGregor), ki je tekom let postal zrcalna slika svojega očeta; zapit, nasilen in neodgovoren. Dar izžarevanja, ki mu je v otroštvu rešil življenje, je sedaj potlačil pod težo alkohola, vendar pa ga mora znova obuditi, saj pride v stik z najstnico s podobnim darom in skrivnostnim kultom, kateremu vlada zlobna Rose The Hat.

unnamed

Pričujočo filmsko adaptacijo Kingovega romana je v roke vzel Mike Flanagan (spomnimo se ga po domiselnih indie grozljivkah kot so Absentia, Oculus in izvrstni miniseriji The Haunting of Hill House) in si zastavil precej težak izziv; posneti film, ki bo služil kot dvojni poklon tako literarnemu delu kot Kubrickovi mojstrovini. Ta kombinacija bi lahko pomenila recept za katastrofo, toda Flanagan uspe ustvariti bolj ali manj konsistenten izdelek z jasno rdečo nitjo, ki hkrati sledi motivom Kingovega romana in mednje vloži nekaj ikonografije iz omenjene filmske klasike. Resda bo nekaterom to prepletanje postalo moteče, še posebej v zadnji tretjini, ko se dogajanje prestavi v Hotel Overlook, vendar nobena napaka v filmu ni tako usodna, da bi pokvarila splošno zadovoljiv vtis.

unnamed-2

Velik del uspeha je moč pripisati Flanagovemu spretnemu obvladovanju žanra grozljivk, ki je že lep čas nakopičen s preverjenimi in cenenimi triki. Težko je reči, da Flanagan odkriva toplo vodo, vendar ima kot režiser dober občutek za suspenz in tudi v primeru filma Doctor Sleep zna na tranutke pošteno prestrašiti, čeprav je zgodba prej fantazijski triler kot pa nadnaravna grozljivka. Mogoče je ravno slednja ugotovitev razlog, da film ni zgolj reciklaža izvirnika, ampak predstavi nove junake (z izjemo Dannyja Torranca) in precej zanimivo zgodbo, ki se tokrat vrti okoli kulta lovcev na vsakogar, ki poseduje dar izžarevanja. Logika slednjega je sicer precej majava in na več mestih se zdi, da izžarevanje deluje tako kot to zahteva zgodba, ne pa da bi ta dejansko nosilo nek smisel. Na srečo lahko te napake spregledamo, še posebej zaradi všečnih osrednjih junakov, kjer najbolj zablestita McGregor in Rebecca Ferguson kot karizmatična in simpatično teatralna zlikovka Rose.

unnamed-1

Kot že rečeno, se največje napake filma izražajo v trenutki, ko skuša Flanegan oponašati Kubricka, kar je že vnaprej izgubljena bitka. Da ne bo pomote; Flanegan je nedvomno odličen filmar, vendar pa niti približno ne doseže ravni, ki jo je za seboj pustil Kubrick, zato se tovrstna oponašanja zdijo nepotrebno cenena in neprepričljiva. Finalni obračun v hotelu Overlook je zgovoren primer tega; namesto, da bi Flanegan na tem mestu dostavil nekaj izvirnega, raje ustvari nekakšen “greatest hits” oz. replike najbolj ikoničnih prizorov iz Kubrickovega filma, kar postane moteče.

unnamed-3

V času, ko nadaljevanja filmskih klasik pustijo v ustih precej grenak okus (Terminator: Dark Fate je trenutno najbolj zgovoren primer tega), je Doctor Sleep ta izpit opravil s povsem zadovoljivo oceno. Četudi Flanagana na trenutke premagajo ambicije in zgodba za seboj pušča nekaj nelogičnosti, se film spoštljivo pokloni mojstroma pisane besede in sedme umetnosti, ki sta bila doslej slogovno dokaj nerazdružljiva. Že to lahko štejemo kot močan dosežek.


Drugo mnenje: Desetletja po grozi v Overlook hotelu Dan Torrance išče pobeg od svojega življenja. Od grehov očeta in od norosti, ki je alkohol. Od Žarenja, zaradi česar je nadvse primeren kandidat za delo v bolnišnici. Tistim pred smrtjo namreč pomaga na ono stran in za nekaj časa mu z umirjenim načinom življenja celo uspe ubežati zlim demonom, dokler ga ne kontaktira mala deklica Abra Stone. Tudi ona je nadarjena, njun telepatski pogovor pa sliši še skupina človeških vampirjev, ki se hranijo z energijo tistih, ki žarijo. Vsekakor modernejša, novim generacijam bolj prijazna verzija, posneta po dejanskem romanu Stephena Kinga, ki nadaljuje zgodbo v novo smer – tista od Kubricka mu pač ni bila všeč – ampak kljub odlični igralski zasedbi, visoki produkcijski vrednosti ter spodobni vsebinski zasnovi, nadaljevanje izpade “harrypottersko”. Film o premagovanju travm in soočanju s preteklostjo se v primerjavi veliko bolj posveča likom, pohvalno in dobrodošlo, hkrati pa idejo, ki jo je vzpostavil Kubrick, dvigne na nivo teleportacije, branja misli, “inceptionskega” podtikovanja idej, celo več tisočletne kanibalistične tolpe, ki za perverzno ovohavanje ubija, če že mora, tudi majhne otroke. Gre za dva žanrsko povsem različna filma; The Shining (1980) predstavlja najkvalitetnejši psihološki teror, saj je nadnaravne sestavine uporabil le kot kuliso pri ukvarjanju s problematiko nefunkcionalne družine, uničujoče moči alkohola in očetove mentalne neuravnovešenosti v izredno izoliranih okoliščinah, Doctor Sleep (2019) pa je Žarenje postavil v ospredje. Spremenil ga je v mladinsko pop-kulturo. Določene problematike ostajajo, ampak fokus je več kot očitno drugje. Proti koncu film obišče že poznane lokacije in na nek način se zdi odločitev ustvarjalcev kar prava, saj le-ta doda k teži dogodkov in poveže preteklost, sedanjost ter prihodnost, po drugi strani pa gre za poceni zganjanje sentimentalizma. Kljub temu, da predstavi nekaj novega, se celovečerec predrzno velikokrat opira na stare spomine. Celo toliko, da klasične igralske predstave iz originala nadomesti s slabimi kloni. Vredno ogleda, ampak – in to mora biti jasno že od samega začetka – niti blizu originala.

Gal Jerman 


Vtis:

IMDb

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *