wallpapersden-com_kylo-ren-and-rey-in-star-wars-the-rise-of-skywalker_3840x2160

Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker (2019)

Recenziranje Vojne zvezd predstavlja svojevrsten izziv, ker pod drobnogled postavljamo največji popkulturni fenomen z več kot štiridesetletno tradicijo. Vzpon Skywalkerja, zato ni le zadnje dejanje novonastale trilogije, ki jo je leta 2015 lansirala Sila se prebuja (The Force Awakens, 2015), ampak je obenem tudi dokončni sklep zgodbe, ki jo je v prejšnjem tisočletju načela originalna trojica filmov: Novo upanje (A New Hope, 1977), Imperij vrača udarec (Empire Strikes Back, 1980) in Vrnitev jedija (Return of the Jedi, 1983). Deveta epizoda je tako neposredni dedič zgodbe, ki ni pustila svojega pečata le v sferi filmskega spektakla, ampak je postala nerazdružljivo povezana s samo tkanino našega vsakdana. Toda kaj je danes ostalo od vesoljske pravljice, ki je pred tolikimi leti zaznamovala generacijo? Preden lahko odgovorimo na to vprašanje si moramo ogledati kakšne spremembe je v zadnjih letih doživlala znamka Vojne zvezd. Pisalo se je leto 2012, ko je Disney, največji protagonist šovbiznisa, za vrtoglave 4 milijarde dolarjev odkupil pravice za omenjeno franšizo. Z izidom sedme epizode Sila se prebuja, so naleteli na kritiški in komercialni uspeh, film pa je bil takoj za Avatarjem (Avatar, 2009) in Titanikom (Titanic, 1997) eden izmed najbolj dobičkonosnih filmov vseh časov. In čeprav je bila zgodba le pretajena reciklaža Novega upanja, t.i. soft reboot, so jo vsaj ob izidu dolgoletni oboževalci(med katere spadam tudi sam) vzeli za svojo.

Adam Driver and Daisy Ridley in Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Takoj po začetnem uspehu pa je sledil hiter upad zanimanja, kar vsaj v retrospektivi ne preseneča, posebej če v zakup vzamemo dejstvo, da so nam vedno prodajali eno in isto zgodbo, ali pa različico le te. Čeprav se gibljemo po ogromni oddaljeni galaksiji z neskončnimi možnostmi in neusahljivo diverziteto kultur in planetov, pravzaprav vedno pričakujemo le naslednje: mladega protagonista, ki se pod okriljem mentorja uri, da se lahko v tretjem aktu bori proti železni nadvaldi imperija. Poglejte si katerikoli film Vojne zvezd, ki ga je produciral Disney in ugotovili boste, da se vsi rigidno držijo točno tega kalupa, ki ga je vzpostavila originalna trilogija.

Kadar si v glavi zamislimo mizansceno Vojne zvezd pričakujemo ustaljen koktejl elementov: X krilce, AT-AT hodce, TIE fighterje, jurišnike, laserske meče itd. Brez tega ni Vojne zvezd, zato je maneverski prostor za nove sveže ideje, ki bi lahko na oživile franšizo neobstoječ. Edino Poslednji jedi (The Last Jedi, 2017), osma epizoda,  je poskušala z bolj zrelim pristopom, in skušala napraviti dekonstrukcijo oboževane komercialne znamke, a to žal neuspešno.

Anthony Daniels in Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

V luči ambiciozne polomije, ki je bila osma epizoda, ni presenetljivo, da Vzpon Skywalkerja igra bolj preverjeno varno igro, in daje oboževalcem točno tega kar si želijo in pričakujejo. Rezultat je zgodba, ki je, če smo bolj cinični, izgovor za niz vizualno prenasičenih akcijskih prizorov, ki so na koncu le jalov poskus oživljanja nostalgije. Ne gre toliko za celovito pripoved, kot bolj za frankenštajna, pošast, sestavljeno iz različnih drobcev, ki karakterizirajo podobo franšize.

To sploh ni film, ampak navadna kompilacija, tematska vožnja z vlakcem po krajini Vojne zvezd, ki smo jo vsi že do grla siti. Ni prostora za originalno, vse je le spomin na to kar je Vojna zvezd bila, namesto tega, da bi nam postregli z novim, nam s prstom venomer kažejo nazaj v preteklost, zato so naši gledalski odzivi omejeni na »Oh, tega se pa spomnim« Disneyeva revitalizacija nikoli ni postala zares samostojna, ampak lahko obstaja zgolj v navezavi z originalno trilogijo.

Oscar Isaac, John Boyega, Daisy Ridley, and Joonas Suotamo in Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Obenem se ob ogledu ne morem otresti občutka, da je Disney v luči rekordno nizkega zanimanja za nekoč najbolj donosno popkulturno lastnino vseh časov, resignirano priznal poraz še pred prvim snemalnim dnem. Dvignili so roke in prevzeli princip: Dajte neumni raji tisto kar hoče, tudi če je za to treba žrtvovati utemeljen zaplet, večplastne like in zadovoljiv dramski lok.

Filmu(to poimenovanje uporabljam z zadržkom) manjka kakršnakoli sled ustvarjalne vizije, ostaja le sterilen korporacijski produkt, ki ni organsko oblikovan, ampak se zdi, da je nastal v laboratoriju, kot rezultat raziskav oddelka za marketing, ki na vse pretege išče točko kompromisa, s katero bi zadovoljili čimvečje število ljudi.

Adam Driver and Daisy Ridley in Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Ko se zgodba prevesi v tretje dejanje nam je že vseeno. Pred našimi očmi se odvija še (tokrat pa zares) zadnja megalomanska bitka med uporniki in zlim imperijem. Na tisoče in tisoče vesoljskih ladij se spusti v »epsko« bitko, ki bo odločala o usodi celotne galaksije. In končno pridemo tja, do zaključka celotne sage, ki se je začela pred štiridesetimi leti, in ob tem ne začutimo ničesar. Tu se lahko spet vprašamo: Kaj je ostalo od vesoljske pravljice, ki je pred leti zaznamovala generacijo? Ni je več. Ostaja je le hommage tistemu, kar so pred štiridesetimi leti krstili za Vojno zvezd.

Anthony Daniels, Oscar Isaac, Brian Herring, Dave Chapman, John Boyega, Daisy Ridley, and Joonas Suotamo in Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Zakaj so torej ustvarjalci tako strahovito podcenjevali lastno občinstvo? Zakaj nas pitajo s preobiljem akcije, ki se ne povezuje v širši tematski okvir zgodbe, ampak ostaja sama sebi namen? Zakaj je vsak prizor celica zase, kaj res mislijo, da nismo sposobni slediti celotnemu filmu? Nam ga zaradi tega razkosajo na manjše enote? Disney je doumel, da občinstvo v kinu več pozornosti posveti kokicam in sporočilom na messengerju, zato je ustvaril produkt, ki ga je možno spremljati, tudi če naša pozornost ni stoprocentno na filmskem platnu. Povabim vas torej, da si v kinu ogledate ta spektakel, samo bodite pozorni, da boste med projekcijo redno uporabljali svoj mobilni telefon, se prenajedali s kokicami in splakovali grlo s kokakolo. Tako boste uživali v filmu točno tako kot je bilo zamišljeno.

Vtis:

IMDb

Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

2 comments on “Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker (2019)

  1. se ne strinjam s tvojo recenzijo … če te tovrstni filmi ne zanimajo, potem jih pač ne glej. smo šli gledat film s kolegi in vseh 10 je reklo, da je film top.

  2. Ena slabših recenzij, ki sem jih kadarkoli prebral.
    Pa ne mislim slab film, le slaba recenzija.

    Avtor ni omenil nič konkretno kar mu ni všeč na filmu, al pa da je v filmu narobe, slabo narejeno. Prebral je nekaj recenzij na netu ter iz njih spacal nek svoj tekst po stavkih katere je tam prebral.
    Al pa je le mel slab dan pa je svojo slabo voljo spravil na papir.

    Urban, naredi nama uslugo in pusti se pisanja. Saj ti ne gre od roke.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *